از صفر تا صد لیزر مو، اطلاعات عمومی لیزر اینجاست

داستان هایی از لیزر پوست و مو؛ سرچشمه جوانی و زیبایی مدرن

پاسخ به سوالات متداول لیزر از مراکز شریعتی و قیطریه تهران

لیزر مو

سلام. امیدوارم زندگیتان سرسبز و لبتان خندان باشد. به وبسایت تخصصی لیزر موهای زائد خوش آمدین.

اگه دوست دارین چند داستان جالب درباره تولد و بزرگ شدنِ لیزر موهای زائد از گذشته تابحال رو بشنوین با ما همراه باشین. 

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

داستان لیزر موی زائد از سنگ جواهر یاقوت آغاز شد

داستان کوتاه تولد لیزر

قدیمی ها باورشون نمیشد که یه روز از سنگ های جواهری مثل یاقوت قرمز، الکساندرایت، لعل و غیره چیزی به نام لیزر خلق بشه و بیفته به جون موهای زائد بدن. اون ده سال اول تولدش، یعنی سال 1960 تا 70 میلادی، لیزر حسابی درد داشت تا اینکه مسکّنی به نام الکساندرایت وارد معرکه شد. بر عکس آدمها، لیزر هر چی پا به سن گذاشته، دردش کمتر و نسل های جدیدش زیادتر و متنوع تر شده.  

سنگ گرانبهای الکساندرایت در لیزر الکس

سنگ لیزر الکساندرایت

از سنگ الکساندرایت هم برای ساخت جواهرات گرانبها استفاده میشه و هم در دستگاه لیزر الکس. البته در آزمایشگاه یه سری عملیات روی قطعه کوچکی از این سنگ انجام میدن تا انرژی نور مادون قروز لیزر به انرژی گرمایی تبدیل بشه و فولیکول های موهای زائد رو نابود کنه. در واقع، اختراع لیزر الکس به منزله ی یه انقلاب بزرگ برای زیبایی هر چه بیشترِ پوست و مو بود. 

هر دستگاه لیزر از یکی دو تا طول موج برای هدف گیری موهای زائد برخورداره. طول موج لیزر الکساندرایت 755 نانومتر هست. برای درک مفهوم طول موج، بهتره با طیف های نور آشنا بشیم.

تعریف طول موج لیزر الکساندرایت

تعریف طول موج لیزر

چرا طول موج لیزر رو براتون توضیح می دیم؟

شما هر وقت قصد لیزر رو داشته باشین، حتما حتما باید بدونین طول موج لیزر چقدره. سازگاری طول موج با نوع پوست و موی شما اهمیت زیادی برای کسب نتیجه خوب داره. اگه طول موج سنگین باشه، پوست شما حین لیزر می سوزه و بدرنگ میشه. اگه طول موج سبک تر از حد لازم باشه، موی زائد شما از بین نمیره و حتی ممکنه پوستتون حالت لک بشه. بنابراین، تناسب طول موج مهمه.

نور یه جور تابش الکترومغناطیسی هست، یعنی انرژی ای که به شکل موج حرکت میکنه. حتما توی خونه هاتون مایکروویو برای گرم کردن غذا دارین. موج میکرو یکی از همون گستره طیف های نور هست که بعد از موج رادیویی قرار می گیره.  هر کدوم از موج های نور الکترومغناطیس طول موج مخصوص خود رو دارن. طول موج یعنی فاصله ی یه تاج (قله) تا تاج دیگه در یک موج نوری. 

طول موج هر چه قدر بیشتر باشه، انرژی کمتری رو با خودش حمل میکنه. بر عکس، طول موج های کوتاه تر از انرژی بیشتری برخوردارن و فشرده تر نیز هستن. برای مثال، طول موج اشعه ایکس از طول موج رادیویی کوتاه تر اما انرژی اون بیشتر هست. 

تعریف طول موج لیزر الکساندرایت ان دی یاگ دایود

تصویر فوق گستره ی طول موج مرئی که با چشم می بینیم رو نشون میده.

نور خورشید رو به رنگ سفید می بینیم ولی در واقع ازرنگ های مختلفی تشکیل شده. اگه نور خورشید رو از منشور عبور بدیم، می تونیم رنگ های گوناگون و زیبای طیف نور رو مشاهده کنیم.

شادی و هیجان با جذب نور لیزر توسط رنگدانه پوست و مو 

لیزر چگونه بر پوست و موی ما اثر میکنه؟

حالا که مفهوم طول موج لیزر رو متوجه شدیم، بریم سراغ رنگدانه که به طور طبیعی در پوست و موی ما وجود داره. 
حتما تو کتابا در مورد فتوسنتز گیاهان شنیدین. گیاهان می تونن طول موجهای آبی و قرمز در نور خورشید رو به رنگدانه های کلروفیل در خود جذب کنن. این یه قیاس هست برای اینکه درک بهتری از چگونگی جذب نور لیزر به رنگدانه ی پوست و موی خودمون داشته باشیم.

جذب نور، از جمله نور لیزر توسط رنگدانه یعنی چی؟ 

وقتی یه رنگدانه (برای مثال در موهای زائد) نور رو جذب میکنه، یعنی دچار هیجان میشه! یه این معنی که، پر از انرژی میشه و دیگه حالت نرمال نداره! در اصطلاح عامیانه میگیم: “یه چیزی زده”.

با تابش اشعه لیزر به مو یا پوست، از یه طرف فوتون ها از رنگدانه پوست و موی ما جدا و جذب لیزر میشن و از طرفی دیگه الکترون ها از لیزر جدا شده و شروع میکنن به اثرگذاری روی مولکول های رنگدانه ها. در واقع، این انرژی هیجانی لیزر همون نور لیزر هست.
فکر میکنم برای درک کلی اثربخشی لیزر بر موهای زائد، تا همین جا توضیحات کافی باشه.

تصویر یک فولیکول مو در زیر پوست
لیزر و تعریف فولیکول های موهای زائد 

فولیکول یعنی کیسه ای که سلول های مو در اونجا رشد میکنن و تارهای مو رو بوجود میارن. غده های چربی زیر پوستی نیز در همین کیسه مو باز میشن. خب، چرا غدد چربی اینجا هستن؟ دلیلش اینه که این غدد ریشه های مو رو با کمک عضله (ماهیچه) ی راست کننده مو به پوست وصل کرده و راه رو برای بیرون زدن مو از پوست باز میکنن.  

چه طوری با کشیدن مو درد رو احساس می کنیم؟ 

شاید براتون جالب باشه که یه سری فیبر سلولی یعنی الیاف حسی در اطراف ریشه هر تار مو پیچیده شده و تا ساقه مو گسترش یافتن. فیبرهای عصبی نیز همزمان دور ساقه مو تنیده شدن. به کمک این الیاف عصبی-حسی، درد رو حس می کنیم.  

تصویر زیر نمایی از ساختار زیر پوست ما رو نشون میده که متشکل از ریشه موها (فولیکول مو) در لایه زیرین پوست، بافت چربی، غدد عرقی و چربی، اعصاب و غیره می باشد. 

تصویر فولیکول مو در زیر پوست

فولیکول مو چیست؟

رشد و ریزش موهای ما یکی از معجزات خلقت آدمی هست. در واقع، ژن های متعددی در بدن با هم همکاری می کنن تا موهای ما طی یه چرخه منظم رشد کنن و جنس مخصوصی بگیرن.  

یک چرخه  5 تا 7 ساله برای رشد و استراحت هر فولیکول مو!

موهای ما در تابستان سریعتر از زمستان رشد میکنن. هر تار موی ما میتونه در ماه بیش از یک سانتی متر رشد کنه (نیم اینچ، هر اینچ= 2.54 سانتی متر). در مجموع، در یکسال، هر فولیکول مو به طور میانگین در سال 15 سانتی متر یا کمی بیشتر رشد میکنه. جالبه که مرحله ی رشد موها برای آسیایی ها طولانی تر هست! این یعنی رشد موهای آسیایی ها به 7 سال هم میرسه.

نکته:
اگه پوست سر شما سالم باشه، ریزش 80 تا 100 تار مو در روز طبیعی ست و جای نگرانی نداره.

سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن برای چرخه فولیکول مو

مرحله یک آناژن: از 2 تا 6 سال، شروع رشد مو، تولید سلول های جدید فولیکول مو

مرحله دو  کاتاژن: از 2 تا 4 هفته، توقف رشد مو، جدا شدن تدریجی مو

مرحله سه تلوژن: از 3 تا 5 ماه، استراحت فولیکول مو، آماده شدن برای چرخه بعدی

مرحله 4: شروع دوباره ی مرحله ی آناژن، یعنی شروع چرخه بعدی

چرخه فولیکول مو: سه مرحله ای رشد، توقف و استراحت

لیزر موهای زائد و تداخل آن در چرخه فولیکول مو مزاحم

هر چیزی که در چرخه فولیکول مو تداخل ایجاد کنه می تونه رشد موهای ما رو کم کنه، موها رو نازک کنه یا سبب ریزش کامل اونها بشه. بیماری ها، اختلالات سوخت و ساز و تغذیه ای و غیره می تونن به رشد مو آسیب بزنن!

لیزر نعمتی برای توقف رشد موهای زائد

هر چیزی که در چرخه فولیکول مو تداخل ایجاد کنه بد و مضر نیست. در اینجا، لیزر برای از بین بردن موهای زائد به نفع ما تموم میشه.

آیا لیزر موهای زائد به پوست آسیب می رسونه؟

نور لیزرهای قدیمی دهه های پیشین مثل الان متمرکز نبود و امکان سوختگی پوست حین لیزر موی زاید وجود داشت. اما امروزه، با تابش نور لیزر به صورت فوق باریک و متمرکز بر رنگدانه فولیکول مو هیچ آسیبی به بافت پوستی در اطراف فولیکول ها وارد نمیشه. لیزر موی زائد با دستگاه اصل باکیفیت و به شرط رعایت کردن قوانین لیزر و کاندید مناسب بودن هیچ خطری برای سلامت و زیبایی پوست شما نخواهد داشت. 

انواع طول موج لیزر مو زائد: روبی، الکساندرایت، دایود، ان دی یاگ، و شبه لیزر IPL

گستره و طول موج های طیف نور رو توضیح دایدم. شما وقتی برای لیزر موهای زائد اقدام می کنین، بستگی به درجه فولیکول مو و نوع پوستتون، طول موج خاصی از سبک تر تا سنگین تر برای شما در نظر گرفته میشه.

نکته:
لیزر روبی از رده خارج شده و به جای اون از لیزرهای الکس، دایود و غیره استفاده میشه.

انواع طول موج لیزر:

لیز روبی Ruby Laser:

لیزر روبی با 694 نانومتر؛ نور قرمز از کریستال های روبی عبور میکنه. اون اوایل از لیزر روبی بریا تیپ های پوستی سبک 1 تا 3 یعنی از بسیار روشن تا روشن کاربرد داشته و امروزه برای رفع موی زائد دیگه از رونق افتاده.

لیزر الکساندرایت Alexandrite:

لیزر الکس جزو لیزرهای پیشرفته هست و برای تیپ های پوستی یک تا سه کاربرد داره. طول موج رایج این لیزر 755 نانومتر هست.

لیزر دایود Diode:

لیزر دایود با طول موج رایج 810 نانومتر برای پوست های تیره تر از گندمی تا سبزه کاربرد داره. عمق نفوذ این لیزر در مقایسه با الکساندرایت بیشتر هست.

لیزر ان دی یاگ Nd:YAG:

در لیزر اِن دی یاگ از سنگ قیمتی لعل یا گارنت (نار سنگ) استفاده میشه. طول موج این لیزر سنگین 1064 نانومتر هست و بیشتر برای پوست های تیره کاربرد داره. امکان سوختگی پوست، به خصوص پسوت های حساس، با این نوع لیزر وجود داره و تجربه اپراتور مهمه. 

شبه لیزر آی پی ال IPL:

گستره ی طول موج لیزر نامرغوب IPL از 500 تا 1200 نانومتر هست. اصلا برای لیزر موهای زائد گزینه خوبی نیست چون اثربخشی چندانی نداره. گزارشات متعددی داشتیم که رشد موهای زائد رو برگشت پذیر و حتی دو برابر کرده! چون ارزان قیمت هست، در تبلیغات روی IPL زیاد مانور میدن. برای پوست های تیره تر و مناطق بزرگتر کاربرد داره.

داستان تیپ های پوستی 1 تا 6 فیتزپاتریک I-VI

از کجا بدونم تیپ پوست من چیه؟

شمالیه بهم میگه تو سبزه ای، جنوبی بهم میگه پوستت روشنه. یکی دیگه میگه اصلا سبزه نیستی و گندمی تیره هستی! فکر کردم برم سراغ مقیاس فیتزپاتریک تا بالاخره بدونم نوع پوستم چیه. آخه خیلی مهمه چون می خوام طول موج متناسب پوستم برای لیزر موهای زائد رو دقیق تر بشناسم.

انواع تیپ پوست: نوع پوست من کدومه؟

نوع پوست شما بر اساس مقدار رنگدانه موجود در پوست شما تعیین میشه. برای لیزر موهای زائد، ممکنه از مقیاس فیتزپاتریک برای تشخیص راحت ترِ تیپ پوستی استفاده کنن.

نوع/تیپ پوستی I:
پوست خیلی خیلی روشن، چشم سبزها یا آبی ها این پوست رو دارن. مو بلوند یا قرمز ها پوست های روشنی دارن. این پوست زیر نور آفتاب راحت کباب میشه و قابلیت برنزه شدن رو هم نداره. به عبارتی، زود آسیب میبینه. تیپ 1 راحت کک و مک میزنه. البته این نوع پوست جون میده برای لیزر موهای زائد به شرطی که جنس موها ضخیم تر و مشکی تر باشه.

تیپ پوستی II:
پوست سفید و روشن یا سفید شیری یا گندمی روشن، چشم آبی ها این پوست رو دارن، به نور خورشید حساس هست و راحت لک و کک و مک میزنه، خیلی کم میتونه برنزه بشه، هر چند یه خانم ایرانی با این نوع پوست به زور هم که شده خودش رو برنزه میکنه و کاری هم به عوارضش نداره!

تیپ پوستی III:

اونقدرا روشن نیست، یعنی نسبتا سفید و روشنه، گندمی تیره تره. بعد از کمی سوختگی قابلیت برنزه شدن رو داره. به عبارتی، مثل تیپ 1 و 2 به نور آفتاب حساس نیست. جزو قشنگترین پوست هاست و مثل پوست سبزه که شماره بعدی هست به دل میشینه.

تیپ پوستی IV:
نوع چهارم پوست یعنی پوست سبزه زیتونی هست با موهای تیره تر. حساسیت به نور خورشید کمتره ولی بازم باید احتیاط کنه. با برنزه مشکلی نداره ولی چه کاریه! آخه رنگ خودش که خیلی خوب و دلنشینه.
نکته: پوست بین تیپ 3 و 4 نیز داریم، یعنی سبزه روشن.

تیپ پوستی V:

به نوع چهارم یعنی رنگ سبزه تیره میگن. جنوب کشورمون این تیپ غالبه. راحت در آفتاب برنزه میشه. برای لیزر موهای زائد باید مراقب باشین که طول موج مناسبی انتخاب کنین؛ اگه طول موج سبک تر یا سنگین تر باشه، رنگدانه پوستتون غیر یکنواخت یعنی بد رنگ و به حالت لک و نقطه های سفید سیاه تغییر پیدا میکنه. 

تیپ پوستی VI:

به نوع ششم یعنی پوست خیلی تیره نژاد آفریقایی میگن. خودش تیره هست و نمی تونه برنزه بشه. با هر طول موجی نمیشه موهای زائد این نوع پوست رو لیزر کرد. در کل، برای لیزر موهای زائد این نوع پوست بایستی احتیاط کرده و در انتخاب طول موج، اپراتور و دستگاه لیزر دقت به خرج داد. حضور مدل های زیبااز این نوع پوست در فشن شوهایی مانند ویکتوریا پر رنگ شده.

 

بهترین کلینیک های لیزر موهای زائد در تهران و سراسر ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن